Tameshigiri – 3 poziomy trudności

Tameshigiri jest wykonywane na tatami omote (związana słoma z japońskiej podłogi), która została zwinięta i namoczona w wodzie przez noc. Oznaczony cel powinien mieć 2 shaku (ok. 60 cm) wysokości i 5 bu (ok. 15 cm) grubości. Tameshigiri nie należy wykonywać bez nadzoru. Wymagane jest wiele miesięcy wcześniejszego szkolenia. Miecze repliki ze stali nierdzewnej nie mogą być stosowane, ponieważ mogą łatwo pęknąć i spowodować poważne obrażenia.

Poziom początkujący:

  1. Sayuw Kesa Giri : na zmianę Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo) i Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo). Stopa jest zmieniana po każdym cięciu.
  2. Sayuw Kesa / Gyaku Kesa Giri : Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie w prawo), zmiana stopy, Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo), Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie w lewo).
  3. Godan Giri : pięć cięć – Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), zmiana stopy, Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo), Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo), Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie do po lewej) i Suihei (poziome cięcie w prawo).
  4. Rokudan Giri : sześć cięć – Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), zmiana stopy, Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo), Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo), Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie do z lewej), Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo), Suihei (poziome cięcie w lewo).

Poziom średni:

  1. Futo Giri : grube cięcie – Kesa giri (w dół ukośne cięcie) na jeden duży cel. Zazwyczaj waha się od 2 do 6 zwojów.
  2. Yoko-Narabi : wiele pionowo ustawionych celów w rzędzie, cięcie Kesa giri (w dół ukośne cięcie). Zazwyczaj waha się od 2 do 6 zwojów.
  3. Dodan : wiele poziomo ułożonych celów są wycięte z jednego Gedon (w dół pionowe cięcie). Na dole powinny być miękkie drewno, żeby katana mogła się z nią skontaktować.
  4. Tsubame Gaeshi : cięcie wracająca jaskółka – Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), Gyaku kesa (w górę ukośne cięcie w prawo), zmiana stopy, Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo), Gyaku kesa (w górę ukośne cięcie w lewo). Kesa i Gyaku Kesa wykonywane są szybko, bez przerwy między cięciami.
  5. Inazuma Giri : cięcie błyskawica – Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), Gyaku kesa (w górę ukośne cięcie w prawo), Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie po lewej stronie). Jest to szybko kolejności cięcia bez przerw między nimi. Wszystkie cięcia w kolejności muszą być zakończone w ciągu jednej sekundy.
  6. Gyaku-Inazuma Giri : odwrotne cięcie błyskawica – Migi Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie w prawo), Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), Migi Gyaku kesa (w górę ukośne cięcie w prawo).  Wszystkie cięcia w kolejności muszą być zakończone w ciągu jednej sekundy.
  7. Nami Gaeshi : cięcie wracająca fala – sekwencja ta odbywa się na dwa cele stojące obok siebie. Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo) na odpowiedni cel, Hidari Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie w lewo) po lewej stronie docelowej, Suihei (poziome cięcia w prawo) na obu cele. Pierwsze cięcie należy zatrzymać przed uderzeniem drugiego celu. Drugie cięcie jest bez usuwania miecza z pomiędzy celi. Pierwsze dwa cięcia powinny być na tym samym poziomie.

Poziom zaawansowany:

  1. Daruma Otoshi : Batto Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo w pozycji z mieczem w saya), a następnie przez cztery szybkie Suihei (poziome cięcia).
  2. Dow Barai : Batto Suihei (poziome cięcia w prawo w pozycji z mieczem w saya), następnie jedną ręką Suihei (poziome cięcia w lewo)
  3. Kasumi : Mgła – niskie Suihei (poziome cięcie w prawo), a następnie wysokie Suihei (poziome cięcie w lewo). Drugie cięcie odbywa się na odciętej części celu przed upadkiem.
  4. Kawasemi : Zimorodek – Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), niskie Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie w prawo), a pośrodku Suihei (poziome cięcia w lewo). Trzecie cięcie dokonuje się na odciętych częściach celu przed upadkiem.
  5. Makuri : Wiatr – Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie z lewej) z Hasso no Kamae (miecz skierowany w górę, krawędzią do przodu, a poziom tsuby przy uchu), Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo ). Oba cięcia są  szybkie bez przerwy i powinna zostać zakończone w ciągu jednej sekundy.
  6. Mizu Gaeshi : Wracająca woda – niskie Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie w prawo) i wysokie Suihei (poziome cięcie w lewo). Drugie cięcie odbywa się na odciętych części celu przed upadkiem.
  7. Mizu Guruma : Koło wodne – niskie Gyaku Kesa (w górę ukośne nacięcie w prawo), a następnie wysokie Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie po lewej stronie). Drugie cięcie odbywa się na odciętej części celu przed upadkiem.
  8. Nuki Uchi : Batto Suihei (poziome cięcia w prawo w pozycji z mieczem w saya) na trzecim kroku, zmiana stóp, Migi Kesa (w dół ukośne cięcie w prawo).
  9. Syo Hatto : Batto Gyaku Kesa (w górę ukośne nacięcie w prawo w pozycji z mieczem w saya) na drugim etapie, zmiana stóp Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie po lewej stronie).
  10. Tombo : Lecący smok – połowa celu jest w pozycji poziomej na szczycie drugiej połowy celu. Hidari Kesa (w dół ukośne nacięcie z lewej) z Hasso Gamae (miecz skierowany w górę, krawędzią do przodu, a poziom tsuby przy uchu), Migi Kesa (w dół ukośne nacięcie w prawo) kończy się w Hasso Kamae. Drugie cięcie musi być wykonane przed upadkiem celu.
  11. Zengo-no-teki : Wrogowie z przodu i z tyłu – sekwencja ta jest wykonywana na dwa cele. Jeden z nich jest umieszczony z prawej strony, drugi znajduje się za nimi. Obrót i Batto Gyaku Kesa (w górę ukośne cięcie na prawo w pozycji z mieczem w saya), Hidari Kesa (w dół ukośne cięcie w lewo), drugi cel, Mizu Gaeshi, Suihei pierwszy cel poziome cięcie.

Źródło: Toyama Ryu Batto Do

Reklamy